РОЛЬ И ФУНКЦИЯ КОМПЬЮТЕРНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ЯЗЫКОВОМ ОБРАЗОВАНИИ

Authors

  • Ахмедова Мукаддас Author
  • Фаттахова Дилорам Author

Keywords:

informatization of education, information technologies, language and speech competencies, information competence, computer literacy.

Abstract

The article discusses the use of modern information and communication technologies in teaching language disciplines at the university. Information competence, which has become one of the main indicators of quality education, is one of the main conditions of modern education, and its formation directly depends on the active activity of students in an open information and educational environment.Modern IT makes it possible to create unique didactic conditions for the development and ordering of individual educational trajectories in teaching language disciplines at the university. The paper analyzes the scientific and pedagogical literature on the use of IT tools for language learning. The analysis showed that the main technological features of ICT tools that have opened up wide opportunities for the use of information and communication technologies for the formation and development of foreign language communicative competence are interactivity, multimedia, publicity and hypertext structure.

References

Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). [Электронный ресурс]. – URL: methodological_terms. academic.ru

Тарамова, Э.А. Проблемы и перспективы использования ИКТ в высшей школе // Актуальные задачи педагогики: материалы VI Междунар. науч. конф. (г. Чита, январь 2015 г.). – Чита: Издательство Молодой ученый, 2015. -С. 156.

Сластенин, В.А. и др. Педагогика: учеб. пособ. для студ. высш. пед. учеб. завед. /. - М.: Академия, 2005. –C.245.

Полат Е.С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования. – М., 2000.

Буримская Д. В., Харламенко И. В. Комплексный подход при обучении студентов неязыковых факультетов иностранному языку на базе информационных систем // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2019. № 2. -С. 96–111.

Владимирова, Л.П. Современные информационно-коммуникативные и педагогические технологии в образовании/ - Режим доступа: www.relarn/ru/conf.

Ахмедова М.Х., Хосилова Ф.Р. Основные направления оптимизации обучения русскому языкув вузе на базе ИКТ.Ta’lim, fan va innovatsiya. ЎзР ОАК журнали 2020й, 3-сон. –C.80-85.

Титова С. В., Харламенко И. В. Метод совместного написания эссе и их взаимного оценивания при обучении письменно-речевым умениям // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2017. № 3. - С. 26–40.

Казакова, Т.А. Использование информационно-коммуникационных технологий в процессе преподавания иностранного языка в вузе // Лингвистика и межкультурная коммуникация. – 2015. – Выпуск №3 (17). – С. 78.

Downloads

Published

2024-06-24

Issue

Section

SECTION 2. Computer technologies in language education.

How to Cite

РОЛЬ И ФУНКЦИЯ КОМПЬЮТЕРНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ЯЗЫКОВОМ ОБРАЗОВАНИИ. (2024). «CONTEMPORARY TECHNOLOGIES OF COMPUTATIONAL LINGUISTICS», 2(22.04), 210-214. https://www.myscience.uz/index.php/linguistics/article/view/51

Similar Articles

1-10 of 95

You may also start an advanced similarity search for this article.